Som alle andre brancher er dagligvarebranchen påvirket af hideaway øgede konkurrence om arbejdskraften som de senere års økonomiske opsving har medført. Arbejdskraften kan således tillade at være mere kræsen og stille større krav til deres arbejdsgivere, hvilket har øget presset på dagligvarekæderne for at tiltrække og fastholde den nødvendige arbejdskraft. Ligeledes kæmper branchen med et imageproblem. Kassedamen (og den enlige mor) er i politikernes og mediernes optik blevet synonym med nederste trin på sociale rangstige, kun overgået af dem uden arbejde. Sammen med branchens relativt wash out lønniveau og skæve arbejdstider har denne negative omtale medført, at arbejde i dagligvarebranchen er forbundet med jakes prestige i samfundets øjne. Det enkelte individ må også anses som værende under pres fra samfundets institutioner (skolerne, medierne etc.). Der stilles voksende krav til det enkelte individ om at være selvrealiserende det er ikke længere nok, at humanity er til, man skal også være til: man skal udvikle sig personligt, lære noget osv. gennem hele livet. Denne samfundstendens om det selvaktualiserende menneske går ikke ligefrem i spænd med dagligvarebranchens ofte noget rutineprægede line of business uden de store udviklingsmuligheder.
De ovenfor nævnte udfordringer har således medført, at butikkerne og branchen som helhed er præget af stor medarbejderomsætning og har svært ved at tiltrække nye ansatte. 1.2. Problemsituationen i teoretisk kontekst For at sætte teoretiske begreber på dagligvarebranchens problemsituation, vil vi her inddrage nogle af organisationsteoriens klassikere inden for motivation og jobdesign. Denne teoriinddragelse skal således fungere som referenceramme (theoretical framework) og styringspind i udarbejdelsen af en undersøgelse af, hvad de kan gøre for at forbedre rekrutteringen og fastholdelsen. Grunden til at det netop er motivationsteorierne vi har givet os i kast med er ud fra en antagelse om, at medarbejderne skal være motiverede for, at vi kan...If you bespeak to get a bountiful essay, order it on our website: Orderessay
If you want to get a full information about our service, visit our page: How it works.
Monday, May 6, 2013
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.